Bądź na bieżąco,

zapisz się na newsletter

nie teraz nie, dziękuję
Moje konto Moje konto
Koszyk jest pusty
Szybki kontakt

+48 793 063 010

biuro@vitallife24.pl

Czynne Pn-Pt
9:00-18:00

AMINOKWASY w diecie

Aminokwasy w diecie sprzyjają długowieczności i płodności

 

 aminokwasy_i_dlugowiecznosc.jpg

To, co i ile jemy, ma wpływ na stan naszego zdrowia i na długość życia. Dowiodły tego badania naukowe.

Naukowcy z Institute of Healthy Ageing przy University College London przebadali związek restrykcyjnej diety z długością życia. Doszli do zaskakujących wniosków: długowieczność nie tyle może wynikać z ograniczenia liczby spożywanych kalorii, ile z odpowiedniej ilości zjadanego białka. Wyniki ich badań publikuje najnowsze Nature.

Uczeni prace badawcze prowadzili na muszce owocowej, której organizm podobnie odpowiada na dietę niskokaloryczną, jak organizm człowieka. Jedną z odpowiedzi jest zmniejszenie płodności. Samice otrzymujące mniejszą ilość pokarmu rzadziej się rozmnażają, a liczba młodych osobników jest mniejsza. Jednocześnie długość okresu rozrodczego samic na niskokalorycznej diecie ulega wydłużeniu.

Według naukowców jest to cecha ewolucyjna: składniki odżywcze, służące normalnie rozmnażaniu, organizm wykorzystuje w czasie głodu z myślą o jednym, nadrzędnym celu, jakim jest przetrwanie.

Na początek naukowcy ustalili, na ile pozytywne efekty diety wynikają generalnie z ograniczania zjadanych kalorii, a na ile ze zredukowania konkretnych jej składników. Zauważyli, że zwiększanie lub zmniejszanie w podawanej owadom miksturze ilości aminokwasów wpływało zarówno na długość ich życia, jak i na płodność. Było to istotne o tyle, że manipulowanie ilością innych składników pożywienia nie przynosiło podobnych efektów.

Okazało się, że aminokwasem, który ma kluczowe znaczenie dla zachowania długowieczności i płodności, jest metionina. Dodanie jej do diety niskokalorycznej zwiększało zdolności rozrodcze muszek bez jednoczesnego zmniejszania długości ich życia. Z kolei ograniczenie zawartości metioniny w diecie wysokokalorycznej wydłużało życie.

– Modyfikowanie diety pod kątem zjadanych aminokwasów może się stać skutecznym narzędziem do zmaksymalizowania zarówno długości życia, jak i płodności. Zastosowanie wyników naszych badań w praktyce nie można niestety sprowadzić do rady: jedz więcej lub mniej orzechów – stwierdza dr Matthew Piper, jeden z autorów badania. – Nie o samą ilość białka bowiem tu chodzi, ale o zachowanie właściwych proporcji jego udziału w całej diecie. – dodaje naukowiec.

Rzeczpospolita/Rynek Zdrowia, 03-12-2001